دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دلال ‌بازی و دست‌ به ‌دست کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو دردسرساز شد

اتوپارت پرس: رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اعلام کرد: «سهم لوازم یدکی غیر اصلی بازار به 70 درصد رسید.»

قیمت بعضی از قطعات در بازار تا 40 درصد و قیمت برخی نیز تا 300 درصد افزایش داشته است که این مساله فشار قابل‌ توجهی را هم برای مصرف ‌کننده و هم برای تعمیرکاران و فروشندگان ایجاد کرده است.

کمبود قطعات یدکی و افزایش قابل‌ توجه لوازم ‌یدکی اصل در بازار به بالارفتن حجم عرضه قطعات و لوازم یدکی غیراصلی خودرو در بازار منجر شده است. اگرچه برخی فروشندگان معتقدند این موضوع به معنی زیاد شدن قطعات قاچاق در بازار نیست، اما شواهد حاکی از آن است که عرضه این نوع لوازم یدکی خودرو نیز در بازار به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که تشخیص اصل این نوع قطعات از تقلبی یا غیراصل آن‌ها نه ‌تنها برای مشتری و مصرف‌ کننده بسیار دشوار است، بلکه تنوع و کیفیت این محصولات به قدری در بازار زیاد شده است که تعداد زیادی از فروشندگان نیز حالا اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند اصل و بدل این قطعات را به ‌راحتی تشخیص دهند.

تنها 30 درصد لوازم یدکی در بازار اصل است

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این رابطه با بیان این‌که درحال‌ حاضر سهم لوازم یدکی غیراصلی بازار به 70 درصد رسیده است، گفت: «بر این اساس تنها 30درصد لوازم یدکی موجود در بازار اصل است و مابقی اگر نگوییم قطعات تقلبی است، معمولا قطعات غیراصل است.»

علیرضا نیک‌آیین در پاسخ به این سوال که این گروه قطعات یدکی از کدام مبادی وارد بازار می‌شوند، اشاره کرد: «بخشی از این‌ها داخل کشور تولید می‌شوند و بخش دیگری هم وارداتی هستند که معمولا از کشور چین وارد می‌شوند.»

وی در توضیح این مطلب که با وجود دشواری ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک توسط تولیدکنندگان، چگونه این قطعات ترخیص شده و به بازار عرضه می‌شوند، تصریح کرد: «مدتی است که بعضی از قطعات امکان ترخیص از گمرک را پیدا کرده‌اند. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که همین مساله بسته‌شدن گمرک تاثیر نامطلوبی بر بازار گذاشت. چراکه ماندن این کالاها در گمرک باعث خواب سرمایه واردکنندگان شد. این خسارت روی قیمت عرضه قطعه کشیده شد و مردم ناچار قطعات را با قیمت بالاتر خریداری کردند.»

قیمت قطعات تا 300 درصد افزایش یافته است

نیک‌آیین درخصوص احتمال عرضه این حجم از لوازم‌ یدکی از انبارها، اعلام کرد: «در این مدت که امکان ترخیص کالا از گمرکات کشور نبود، بیشتر قطعات و لوازم‌یدکی عرضه و فروخته شده است.»

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران با اشاره به اینکه قیمت قطعات در این مدت افزایش قابل‌ توجهی داشته است، افزود: «قیمت بعضی از قطعات در بازار تا 40درصد و قیمت بعضی از آن‌ها نیز تا 300درصد افزایش داشته است که این مساله فشار قابل‌توجهی را هم برای مصرف‌کننده و هم برای تعمیرکاران و فروشندگان ایجاد کرده است.»

عرضه قطعات یدکی توسط نمایندگان رسمی به بازار

نیک‌آیین همچنین درباره این موضوع که با وجود نبود برخی قطعات در نمایندگی‌های رسمی خدمات پس‌ازفروش شرکت‌ها، چگونه امکان تهیه آن‌ها با قیمت‌های بالا در بازار وجود دارد، توضیح داد: «بعضی از قطعات یدکی موردنیاز، توسط خود فعالان بازار وارد می‌شود. اما نکته‌ای که باعث تاسف است و باید موردتوجه قرار گیرد این است که بعضی از نمایندگان رسمی خدمات پس‌ازفروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، موجودی قطعات خود را با قیمت بسیار بالاتر در بازار فروخته‌اند. در واقع حتی با قیمت مصوب هم این قطعات را به بازار عرضه نکرده‌اند.»

به گفته وی دلال ‌بازی و دست‌ به ‌دست کردن قطعات و لوازم یدکی خودرو به ایجاد مشکلات جدی در بازار منجر شده است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress