دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

زیان انباشته قطعه‌سازان در نیمه نخست سال بیش از خودروسازان بود

اتوپارت پرس: دبیر انجمن قطعه‌سازان، قیمت‌گذاری دستوری را باعث زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان در شش ماهه نخست سال 97 می‌داند و اصلاح روش قیمت‌گذاری را تنها راه‌حل این معضل بیان می کند.

مازیار بیگلو با بیان اینکه خودروسازان طی این شش ماه با زیان انباشته مواجه بوده‌اند، گفت: «دلیل این زیان قیمت‌گذاری دستوری خودرو بوده است. هرکاری که انجام شود و هر قدمی که برداشته شود باز هم تنها راه باقیمانده آزادسازی قیمت یا اصلاح فرمول قیمت‌گذاری در شورای رقابت است.»

وی با اشاره به اظهار نظر محسن صالحی‌نیا مبنی بر اینکه قیمت پراید 37 میلیون تومان است، اظهار کرد: «اگر قرار باشد یک خودرو 37 میلیون تومانی به قیمت حدود 22 میلیون تومان به فروش رسد این امر به معنی زیان انباشته و به معنی نابودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی است.»

به گفته بیگلو، در هیچ جای دنیا روی خودروها قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و این اشتباه مطلقی است که در ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما یک نظرسنجی انجام دادیم و نشان داد که مردم در دهه 80 از عملکرد صنعت خودرو راضی‌تر بوده‌اند، تصریح کرد: «زیرا قیمت‌گذاری آزاد بود و هر اتفاق حادث شده منجر به کاهش کیفیت و یا کاهش تیراژ تولید نمی‌شد. مردم خودرو را تهیه و با کیفیت خوب استفاده می‌کردند.»

وی با تاکید بر اینکه حدود 8 سال است که این راه را می‌رویم و باعث شده‌ایم که این صنعت از بین برود، خاطرنشان کرد: «باید این قضیه حل شود، لازم است قیمت‌گذاری خودرو تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار باشد و به دست بازار انجام شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد این زیان انباشته ادامه خواهد داشت و این امر به صنایع قطعه‌سازی کشور نیز تسری پیدا خواهد کرد.»

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال بسیار زیاد با زیان انباشته مواجه بوده‌ایم، افزود: «قطعه‌سازان مجوز افزایش قیمت نداشته‌اند و خودروسازان قیمت قطعات را افزایش نداده‌اند و دلیل آنها عدم افزایش قیمت فروش خودرو است.»

به گفته مازیار بیگلو، امروز چه‌بسا قطعه‌سازان هزینه‌های بیشتر و زیان بیشتری را نسبت به خودروسازان متقبل شده‌اند. عواقب قیمت‌گذاری دستوری در نهایت به صنعت قطعه‌سازی تسری می‌یابد و نتیجه این می‌شود که قطعه‌سازان هر روز با تعطیلی مواجه هستند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress