دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

جدی‌ترین برخورد اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل با فروشندگان متخلف

اتوپارت پرس: سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات اعلام کرد: «بازار لوازم یدکی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بوده و برای کاهش التهاب در برخی اقلام باید نرخ ارز ثابت بماند تا با واردات قطعه، کبودها جبران و قیمت‌ها متعادل شود.»

مهدی کاظمی با بیان اینکه حال و روز بازار لوازم یدکی خوب است و تنها با گرانی و کمبود مواجه هستیم، اظهار کرد: «البته کتمان وضعیت بازار ممکن نیست زیرا مردم با خرید قطعات متوجه افزایش قیمت‌ها خواهند شد اما باید توجه داشت افزایش 100 تا 300 درصدی قیمت ها در برخی از قطعات رخ داده و نه در همه آنها.»

وی با اشاره به اینکه هر خودرو برای تولید نیاز به 4 هزار قطعه دارد، تاکید کرد: «وجود برخی از آنها مانند گلگیر برای تردد ضروری نیست و خودرو بدون آن قطعه نیز قادر به حرکت است. اما چنانچه خودرو قطعه‌ای مانند یاتاقان یا دینام نداشته باشد قادر به حرکت نخواهد. بود لذا در برخی از قطعات حساس و اساسی که امکان تولید داخلی آن وجود ندارد و یا تولیدات داخی کفاف بازار را نمی‌دهد با کمبود مواجه شده‌ایم.»

کاظمی با اشاره به اینکه قیمت لنت‌ ترمز همسو با تورم ارز افزایش یافته است، افزود: «این اتفاقی است که قادر به کتمان آن نیستیم. حدود 12 کارخانه لنت‌سازی در کشور موجود است که پاسخگوی نیاز 22 میلیون خودروی سواری و باری نیستند اما در هر صورت فرآیند تولید در کشور انجام می شود که با توجه به سهم 50 درصدی مواداولیه وارداتی در تولید که با ارز آزاد نیز وارد می شوند مسلما قیمت لنت افزایش خواهد یافت.»

وی در ادامه دولت را مسئول متعادل‌سازی قیمت‌ها دانست و تصریح کرد: «با مراجعه به تولیدکنندگان و اطلاع از هزینه‌های بالای تولید اعم از بخش انرژی، دستمزدها و قیمت تمام‌شده خجالت می‌کشیم از کاهش نرخ صحبت کنیم البته در این بین یک درصد با سواستفاده از شرایط بوجود آمده قطعات را گرانتر به فروش می رسانند.»

کاظمی به نقش واسطه ها نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به افزایش تعداد فروشندگان لوازم یدکی و حجیم شدن اتحادیه که منجر به افزایش تورم و رکود بازار شده است، مخالفت های خود را با این اتفاق اعلام کردیم اما قادر به مهار واسطه ها نیستیم و با ذکر این دلیل که با تشکیل یک واحد صنفی برای 3 نفر اشتغالزایی بوجود می آید عملا اختیارات ما محدود شده لذا چنانچه دخالتی در امور اتحادیه صورت نگیرد ما به حیطه وظایف خود آگاه هستیم و می دانیم چگونه کمبود و تورم را در صنف خود مدیرت کنیم.»

وی به علل کمبود در بازار لوازم یدکی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: «به دلیل نوسانات شدید ارز، از اردیبهشت ماه تجار قادر به واردکردن قطعه نبودند زیرا در چنین شرایطی اگر قطعه با ارز 10 هزار تومانی وارد شود و با ارز 8 هزار تومانی به دست مشتری برسد واردکننده ورشکسته خواهد شد لذا تنها با ثبات نرخ ارز برای 1 یا 2 سال حتی با نرخ آزاد می توان کمبود و گرانی را مهار کرد.»

کاظمی در خصوص چگونگی تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی نیز گفت: «اکثریت اعضای صنف لوازم یدکی در مراکزی مانند اکباتان، سعدی، خیابان ملت و امیرکبیر قرار دارند و تقریبا مردم با فروشگاه ها و برندهای معتبر آشنا هستند همچنین اتحادیه لوازم یدکی ماهانه، مجله ای تبلیغاتی منتشر می کند که صاحبان برندهای معتبر به تبلیغ قطعات خود می پردازند و چنانچه شاهد فروش قطعات بی کیفیت و تقلبی از طرف فروشنده ای باشیم امتیاز تبلیغ در مجله از وی سلب خواهد شد.»

وی جواز واحد صنفی را شناسنامه آن واحد خواند و اذعان داشت: «افرادیکه مجوز فعالیت اخذ می کنند و در واحدهای صنفی صاحب جواز کسب اقدام به فروش قطعه می کنند قابل تائید اتحادیه بوده و چنانچه مردم قطعه ای بی کیفیت، گران یا معیوب خریداری کردند برای طرح موضوع به اتحادیه لوازم یدکی شهر مربوطه مراجعه کنند.»

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress