دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

دور باطل تلاش قطعه‌سازان برای رفع محدودیت‌ها

اتوپارت پرس: محدودیت واردات قطعات خودرویی در یک ماه کافی بود تا تولید ناقص خودروها در کف کارخانه‌ها حاشیه ساز شود و تعداد آنها از 20 هزار خودرو در یک هفته به 70 هزار خودرو در مدت یک و نیم ماه برسد. حال با گذشت بیش از دو ماه از تولید این خودروها و تجاری سازی تدریجی آنها به واسطه تسریع در ترخیص قطعات خودرویی، تعداد آنها تا حدی کاهش یافته است.

اما دیگر نه خبر لحظه‌ای از تولید خودرو و نه تکمیل خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها به گوش می‌رسد و گویی خودروسازان با شدت هرچه تمام‌تر به فکر تولید خودروهای پیش فروش شده برای تحویل خرداد تا شهریور 98 هستند و صدایی از خودروهای ناقص تولید شده را در نمی‌آورند.

با این حال اما برخی قطعه سازان همچنان از کمبود قطعات خودرویی و ترخیص آنها با ارز دولتی گلایه دارند و می‌گویند که اکنون ثبت سفارش قطعات خودرویی چه قطعات اولیه برای ساخت خودرو و چه لوازم یدکی‌ها، تنها با ارز نیمایی امکان پذیر است و قطعه سازان که طی ماه های اخیر درگیر ترخیص قطعاتشان به شرط پرداخت ما به التفاوت ها بودند، حالا باید حداقل سه برابر گذشته قطعه بخرند اما همان هزینه قبلی یعنی با دلار 3800 را از خودروسازان دریافت کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در همین زمینه معتقد است: «حدود 30 هزار خودرو کف کارخانه‌ها باقی مانده است، حال با نزدیک شدن به چهارم نوامبر یا همان 13 آبان ماه که دور جدیدی از تحریم‌های امریکایی علیه ایران اجرایی می‌شود، حدود دو سوم یا 70 درصد مشکلات قطعه سازان داخلی است.»

به گفته آرش مجبی نژاد، مطالبات معوق و تامین نقدینگی از یک سو و تامین نقدینگی‌ها از سویی دیگر برای قطعه سازان ایجاد مشکل کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر قطعه سازان هم بخواهند در شرایط مساوی با سال گذشته تولید کنند؛ به سه برابر نقدینگی نیاز دارند. همچنین باید هرچه سریعتر قیمت‌گذاری ها اصلاح شود که در این میان مشکلاتی از قبیل ترخیص قطعات مورد نیاز نیز مشکل‌ساز می‌شود.»

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور تصریح می‌کند: «حال با نزدیک شدن به شروع مرحله دوم تحریم‌ها اگر از بخش خصوصی انتظار مقابله با تحریم ها را داشته باشد،‌ حداقل باید مشکلات داخلی را بر طرف کند و اگر غیر از این باشد، صنعت خودرو نیز با چالش بیشتری همراه خواهد شد.»

لازم به ذکر است از ابتدای تیرماه که ممنوعیت واردات خودرو از سوی سکاندار صنعت اعلام شد؛ مشکلات بر سر راه تولید خودرو نیز افزایش یافت و در ادامه نیز با آغاز مردادماه و شروع دور اول تحریم های جدید امریکایی، مشکلات قطعه سازان همچون رداخت ما به التفاوت های ارزی و محددیت در واردات قطعات اوج گرفت که در همین زمینه نیز بارها محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور اعلام کرد که ابتدا و پیش از هر اقدام دیگری،‌ باید تحریم ها و محدودیت های داخلی بر سر راه قطعه سازان برداشته شود. حالا قطعه سازان همچنان چشم انتظار تصمیمات دولتی هستند تا شاید با آمدن وزیر جوان و جدید وزارت صمت، نگاه ها به سمت تولید مثبت تر شود.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress