دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

تعطیلی واحدهای تولیدی در نتیجه واردات بی‌رویه موتورسیکلت

اتوپارت پرس: موتورسیکلت از نمونه وسایل حمل و نقلی به شمار می رود که به واسطه قیمت ارزان تر آن در مقایسه با خودرو همواره از تقاضای بالایی در میان اقشار گوناگون جامعه برخوردار بوده است.

از طرفی دیگر، با افزایش جمعیت و بالا رفتن تراکم جمعیتی میزان ترافیک در عرصه های درون شهری، موتورسیکلت از محبوبیت بیشتری برخوردار شده، زیرا از قابلیت تردد مطلوب تری، در مقایسه با خودروها در گره های ترافیکی برخوردار است.

این عوامل باعث شده تقاضا برای خرید این محصول در طول سالیان و دهه های اخیر افزایش یابد و افزایش تقاضا برای هر کالایی، یک امتیاز قابل توجه برای کارخانه تولید کننده آن محصول به شمار رود.

در طول پنج دهه اخیر، با وجود ظرفیت های بالقوه بسیاری که در عرصه موتور سیکلت سازیِ کشور وجود دارد، توسعه و پیشرفت مطلوب و چندانی در این بخش حاصل نشده است.

بنابر گزارش های موجود، میزان تولید داخلی موتورسیکلت در طول 50 سال اخیر با کاهش 70 درصدی همراه بوده است که در واقع کاهش تولید، میزان نیاز داخلی را برای تامین این وسیله نقلیه، به واسطه واردات امکان پذیر‌کرده ‌است.

علی رضا عابدینی، یکی از فعالان صنعت موتورسیکلت در گفت و گویی با رسانه ها در تشریح روند طی شده در حوزه موتورسیکلت سازیِ کشور در طی 50 سال گذشته می گوید: «در واقع این صنعت در نیم قرن گذشته به نسبت امروز از طراوت و پویایی هر چه بیشتری برخوردار بود و مصداق بارز این ادعا را می توان در کارخانه ای همچون ایران دوچرخ جستجو کرد که تولید موتورسیکلت در داخل کشور را با پِرِس کاری، قالب سازی، ماشین کاری و...به معنای واقعی کلمه عملیاتی می کرد و تنها تعدادی قطعه معدود از کشورهای خارجی همچون ژاپن یا فرانسه وارد می شد.»

وی یکی از دلایل اُفت صنعت موتورسیکلت سازی را در صدور مجوزهای پیاپی به افرادی که تخصص لازم در این امر را نداشته‌اند، عنوان کرد و همچنین افزود: «بعضا به تعمیر‌کاران موتورسیکلت مجوز ساخت و راه اندازی تولید می دادند و همین افراد نیز به جای تولید داخلی به معنای واقعی، به مونتاژ کاری مبادرت می ورزیدند.»

عابدینی تاکید کرد: «گاهی برخی افراد پس از اخذ مجوز در یک بازه‌زمانی یکساله، اقدام به تولید یا به تعبیری مونتاژ موتورسیکلت می کردند و پس از برخورداری از سود لازم ،از این بازار و عرصه تولیدی خارج می شدند. همین موضوع، ضریب ریسک سرمایه گذاری در این صنعت را تشدید و افراد سرمایه گذار واقعی را برای فعالیت در این حوزه بی میل کرده است.»

قیمت تمام شده بالا، معضل اصلی صنعت موتورسیکلت سازی

فرشید ماهرخ، یکی از توزیع کنندگان موتورسیکلت، با اشاره به نقش پررنگ و نافذ قیمت تمام شده در حمایت از کالای داخلی و پشتیبانی از تولید ملی گفت: «یکی از چالش های پیش روی این صنعت به قیمت تمام شده بالای آن معطوف می شود و به طبع در چنین شرایطی میل به واردات افزون تر می شود. زیرا بصورت طبیعی متقاضی با صرف هزینه کمتری به خرید موتورسیکلت مبادرت می ورزد.»

وی افزود: «برای کاهش قیمت تمام شده باید تیراژ تولید بالا رود که با شرایط موجود و با توجه به وجود برخی نارسایی‌ها امکان چنین امری میسر نیست، زیرا بالا رفتن چند برابری تولید، نتیجه ای جز انبار شدن و خاک خوردن بخش قابل توجهی از تولیدات را در پِی ندارد و برای فائق آمدن بر این نارسایی،باید حمایت های هر چه بیشتری مانند حمایتی که حدود دو سال پیش از خودروسازان شد، از این صنعت در دستور کار قرار گیرد.»

ماهرخ تاکید کرد: «اگرچه از موتورسیکلت به عنوان یکی از دلایل اصلی آلایندگی هوا یاد می شود، اما این عارضه را نباید در نفس این وسیله نقلیه سبک دید. بلکه ریشه این معضل به کیفیت ساخت موتورسیکلت و البته بسیاری از کم توجهی های مالکان موتورسیکلت باز می گردد.»

این توزیع کننده موتورسیکلت افزود: «در شرایطی که مالک موتورسیکلت نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام نمی کند و یا اختلاف قیمت میان موتورسیکلت های انژکتوری با کاربراتوری قابل توجه است و بازار نیز از موتور سیکلت های کاربراتوری اشباع شده، بروز آلودگی هوا و یا تشدید آن، امری تعجب برانگیز نخواهد بود. قطع به یقین حل و فصل چنین نارسایی هایی، مستلزم برنامه ریزی دقیق و اصولی از سوی متولیان امر و البته توجه هر چه بیشتر مالکان و راکبان موتورسیکلت است.»

واردات بی رویه، صنعت موتورسیکلت سازی کشور را آسیب پذیر کرده است

ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن صنایع همگن موتورسیکلت سازان ایران در ارتباط با وضعیت حاکم بر صنعت مذکور اظهار کرد: «واردات بی رویه این وسیله نقلیه، به یکی از معضلات و نارسایی های جدی مبدل شده و همین موضوع، تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی را در پی داشته است.»

وی در ادامه می افزاید: «در کشوری همچون چین،سالیانه قریب به 20 میلیون دستگاه موتورسیکلت ساخته و تولید می شود و 70 درصد از این میزان تولید به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود و این در شرایطی است که از حیث زیرساختی، چینی ها در حوزه مذکور به مراتب ضعیف تر از ما هستند. اما به دلیل حمایت واقعی از تولید داخلی در این کشور، قابلیت رقابت در بازارهای جهانی بصورت قابل توجهی در ارتباط با تولیدات چین ، ارتقاء پیدا کرده است.»

حجازی ادامه داد: «زمانی 220 کارخانه موتورسیکلت سازی در کشور فعالیت می کرد، اما امروز این عدد و رقم به 30 کارخانه با ظرفیت تولید کمتر از 40 درصد کاهش پیدا کرده است.»

رئیس انجمن صنایع همگن موتورسیکلت سازان ایران اضافه کرد: «نیاز بازار داخلی کشور به موتورسیکلت 400 تا 500 هزار دستگاه برآورد می شود که با حمایت هر چه بیشتر از این صنعت، علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی می توان در حوزه صادرات موتورسیکلت به کشورهای همسایه و همجوار ایران نیز حرف های بسیای برای گفتن داشت.»

ابوالفضل حجازی ادامه داد: «در صورت تجمیع مراکز تولید موتورسیکلت با یکدیگر، آسیب و خسارات به مراتب کمتری به این صنعت وارد می شود.»