دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

شرط بانک مرکزی برای تخصیص ارز نیمایی به وارد‌کنندگان

اتوپارت پرس: علی عرب، عضو هییت‌مدیره انجمن صنعت موتور‌سیکلت سازی، در رابطه با سیستم ارز نیمایی و اختلاف قیمت ارز بازار ثانویه و بازار آزاد، اعلام کرد: «مدتی است منتظریم از سامانه نیما اقدام کنیم، اما مثل سابق با خطای 101 مواجه می‌شویم. این خطا به دلیل این است که بانک مرکزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضای بازبینی مجدد ثبت سفارش‌ها را دارد، درحالی که وزارتخانه به شدت مخالفت کرده و اصرار دارد نیاز به بازبینی مجدد نیست. این در حالی‌ است که واحدهای تولیدی عمیقا درگیر مسایل ایجاد شده میان این دو بخش هستند.

علی عرب در این رابطه به خبرنگار «اتوپارت پرس» توضیح داد: «در عین حال به نظر می‌رسد شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم. بر این اساس به نظر می‌رسد اگر به سامانه نیما و بازار آزاد همزمان ارز تزریق شود، باید یگی از این دو گزینه منتفی شود.»

وی افزود: «ما معتقدیم منتفی شدن موقت فعالیت سامانه نیما به دلیل حمایت از بازار آزاد است. از طرفی ارز نیمایی، مبلغی حدود نصف ارز آزاد را به خود اختصاص می دهد. بنابراین می توان گفت نقدینگی در بازارآزاد بیشتر است. بنابر دلایل ذکر شده، بعید است به بازارهای دیگر ارزی تزریق شود.»

علی عرب با اشاره به مبحثی مبنی بر کاهش فاصله ارز نیمایی و ارز ثانویه که توسط وزارت صنعت به تازگی مطرح شده، اظهار کرد: «همه این مسائل به شرایط صادراتی نفت ما بستگی دارد. البته اینکه کشورهایی مثل هند، کره‌جنوبی، ترکیه، عراق و ژاپن که از تحریم های آمریکا معاف شدند، در روند بازار تاثیر دارد. زیرا وقتی کشوری از تحریم ها معاف می شود، کار تولیدکنندگان ما راحت تر می شود. پس اگر بخواهند را می توانند فاصله ارز نیمایی و مبدا ارز اولیه کاهش دهند. چراکه این مساله دست بازار نیست و تصمیم گیرنده دولت است. بنابراین اگر دولت بخواهد، این اتفاق به راحتی خواهد افتاد.»

عضو هییت‌مدیره انجمن صنعت موتور‌سیکلت سازی، درباره‌ی تاثیر واردات بی‌رویه موتورسیکلت برتولید توضیح داد و گفت: « آمار سال 95 نشان دهنده آن است که تولید در این سال حدود 600هزار دستگاه بوده است که در سال 96 این میزان به 150هزار دستگاه موتورسیکلت رسید. امسال هم 120 تا 130هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده است. کسی که بر بی‌رویه بودن واردات تاکید میکند، باید به آمار تولید حال حاضر توجه داشته باشد.»

عرب ادامه داد: «من معتقدم واردات چنین تاثیری که گفته می شود را بر تولید نمی گذارد. باید توجه داشت که قدرت خرید مردم کاهش داشته و قشری که متقاضی موتورسیکلت هستند، معمولا در سطوح متوسط و ضعیف جامعه هستند. این قشر در حال حاضر درگیر فراهم کردن و تامین مایحتاج زندگی خود هستند و به شکلی دیگر از وسیله نقلیه استفاده می کنند.»

وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا تاکید کرد: « طی 20 سال گذشته نزدیک به 11میلیون موتورسیکلت به کشور وارد شده است. اما با توجه به مساله فرسودگی، اگر عمر متوسط موتورسیکلت را 8سال در نظر بگیریم، از این 20 سال، 12 سال باقی می ماند. بر این اساس اگر بتوانیم در سال تا یک میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید کنیم، ناوگان کشور در این حوزه به روز خواهد شد.»

این فعال در حوزه موتور سیکلت با اشاره به اینکه برخی می گویند موتورسیکلت شش برابر خودرو آلایندگی دارد، تاکید کرد: « ما در حال حاضر موتورسیکلت را به صورت انژکتور تولید می کنیم که هرچه بیشتر تولید کنیم، به نفع محیط زیست و کمکی برای ناوگان است. اما اگر در این راه مانع تراشی شده و همکاری لازم وجود نداشته باشد، در طرف مقابل مردم ناچار خواهند بود پول خود را صرف موتورسیکلت های مستعمل و فرسوده کنند. از طرف دیگر چنین اقدامی به ایجاد هزینه های اضافی و حاشیه ای برای دولت منجر خواهد شد.»