دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود
دانستنیها

دانستنیها

در این وبلاگ مقالات و خبرهای مفید قرار داده میشود

حدود 80 درصد از مراکز اسقاط خودرو در معرض تعطیلی هستند

اتوپارت پرس: در حدود یکسال گذشته و با تصمیم گیری دولت مبنی بر معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای تولیدی تا امروز که واردات خودرو به کشور ممنوع است، تصمیم گیری های متعددی با موضوع اسقاط خودروهای قدیمی صورت گرفته است. اما این روزها حتی با آمدن وزیر جدید صمت نیز به جز چند اشاره، تصمیمی برای چرخه اسقاط خودروهای فرسوده و تغییر نگرش در این میان صورت نگرفته است.

اما انتظار می‌رفت در کنار طرح ساماندهی بازار خودرو، رحمانی نیز تصمیمات جدی در این باره اعلام کند. اما دهم آبان ماه رحمانی به جز یک جمله دیگر اشاره ای به برنامه های اسقاط خودرو‌های فرسوده نکرد.

رحمانی گفت: «بخش عمده اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودروهای خارجی انجام می‌شد که اکنون با اعمال ممنوعیت واردات، به دنبال طرح‌های جایگزین حتی در حوزه خودروهای سنگین و تجاری هستیم..»

البته سکاندار جدید وزارت صمت نیز اشاره کرد: « در شرایط جدید اقتصادی کشور، ممنوعیت واردات خودرو اقدام خوبی بود و پس از ممنوعیت واردات، خودروسازان را موظف کردیم خودروهایی با تیراژ و کیفیت مناسب تولید کنند و پیگیر این موضوع هستیم.»

 حال این پرسش مطرح است که دومین وزیر کابینه دوازدهم برای صنعت اسقاط و آینده خودروهای رو به فرسودگی کشور چه برنامه هایی در ذهن خود دارد. آیا برنامه های وزیر جدید صمت برای اینکه تهران همچون پارکینگ خودروهای فرسوده نشود، موثر خواهد بود. آیا با مشارکت خودروسازان در افزایش سهم اسقاط خودروهای فرسوده از تولیدی های خودشان، می تواند مانع از ورشکستگی این صنعت مهم شد.

پیش‌تر مصطفی جودی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین رابطه اشاره کرد: «خبر ناخوشایندی است که از زمان اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور تاکنون، حدود 70 تا 80 درصد از مراکز اسقاط خودرو یا تعطیل شدند و یا اکنون در معرض تعطیلی هستند. حتی برخی مراکز هم در صورت فعالیت، اکنون گواهی های آن ها بلاتکلیف مانده است و اوضاع آن‌ها چندان تعریفی ندارد.»

وی همچنین درباره پیگیری‌های اتحادیه در زمینه سهیم شدن خودروسازان داخلی در سبد اسقاط خودروهای فرسوده، اشاره کرد: « در حال حاضر این طرح در کمیسسون تصویب شده است و نیاز به تصمیم گیری نهایی مجلس دارد. از این رو باید منتظر طرح ساماندهی بازار خودرو باشیم تا درباره این طرح چه تصمیم گیری هایی می شود.»

با گذشت دو هفته از روی کارآمدن رضا رحمانی که پیش از این پشت میز معاونت تولید وزارت صمت نشسته بود، خبری از تصمیم گیری های جدی برای نجات اسقاط فرسوده ها به گوش نرسیده است. این در حالی است که بخش اسقاط خودرو نیازمند تغییراتی در تصمیم گیری ها و اعمال هر آنچه برای آینده این صنعت است.